Σάββατο 14 Ιουνίου 2014

Συνέντευξη Ψυχολόγου-Συγγραφέα Γιώργου Πιντέρη (Ψυχική Υγεία)


Τον κ. Πιντέρη τον γνωρίζω μέσα άπο τα βιβλία του άπο το 1996, όταν πρωτοπήρα βιβλίο του. Στην πορεία, έχω πάρει και τα υπόλοιπα 20+ και ήταν ένας άπο τους λόγους που αγάπησα τον χώρο της Ψυχολογίας.

- Καταρχήν, θα μπορούσαμε να μιλήσουμε για θέμα Πρόληψης, όσο αφορά την Ψυχική Υγεία ?

- Κοίταξε, για μένα η πρόληψη στην προκειμένη περίπτωση δεν είναι τίποτα άλλο άπο Εκπαίδευση. Οι άνθρωποι μπορεί να πάθουνε Φοβίες, μπορεί να πάθουνε Ψυχοσωματικά… Η πρόληψη είναι πως θα μειωθούν οι πιθανότητες να τα πάθουνε. Άρα στην ουσία, εκπαίδευση είναι, διδασκαλία είναι.

- Εκπαίδευση με την κλασική έννοια, δηλαδή το σχολείο ή και γενικότερα, με την αυτομόρφωση?

- Καταρχήν αυτό είναι ένα θεωρητικό είδος ανθρώπου. Οι άνθρωποι δεν πάνε στους Ειδικούς αν δεν πάθουν κάτι, αν δεν “Πονάει το δοντάκι τους”. Συνεπώς είναι λίγο ουτοπικό να πούμε οτι κάποιος πάει για πρόληψη. Κανείς δεν πάει για Πρόληψη. Όταν πονάνε έρχονται. 

  Άρα για μένα η Πρόληψη είναι στο Ομαδικό επίπεδο, είναι στο Κοινωνικό επίπεδο. Δεν μπορεί να είναι στο Ατομικό επίπεδο.

- Δεν υπάρχουν δηλαδή περιπτώσεις που θα μπορούσατε να πείτε “Αν είχες κάνει αυτό 10 χρόνια πριν, δεν θα είχες αυτό το πρόβλημα”....

- Δεν είναι ένα στοιχείο. Οι άνθρωποι που αρρωσταίνουν σωματικά (χωρίς να δικαιολογείται άπο κάποια κληρονομικότητα ή τέτοια πράγματα), έχουνε διάφορα χαρακτηριστικά Ας πούμε, ένα μεγάλο ποσοστό άπο αυτούς είναι Υποχωρητικοί.  Μπλοκάρουν τον θυμό τους. Δεν μπορούν να εκτονώσουν τα συναισθήματά τους. Είναι κακοί διαχειριστές χρόνου, είναι κακοί διαχειριστές χρήματος… Είναι καμιά δεκαριά παράμετροι που μόνο αν τις πάρεις υπόψιν, μπορείς να εξηγήσεις ένα αποτέλεσμα.


Εμένα δεν μου αρέσουν οι επιστήμονες που λένε “Αν είχες έρθει..” “Αν είχες κάνει…”... Φίλε, εδώ έχεις ένα πρόβλημα, μπροστά σου. Σε αυτή την φάση, μπορείς να βοηθήσεις το άτομο ή για να σώσεις μούρη λες “Αν και αν….” ? Γιατί κοίτα να δεις. Και ο γιατρός μπορεί να είναι κομπλεξικός! Τι θα πει επειδή είναι γιατρός ?

- Οι άνθρωποι που έρχονται σε εσάς, έρχονται για διαφορετικά προβλήματα σε σύγκριση με αυτά που υπήρχαν 10 χρόνια ή 20 χρόνια πριν ?

- Κοίταξε…. Το πρώτο που έχω να σου πω είναι ότι έχει μικρύνει η ψαλίδα με την οποία έρχονται άντρες και γυναίκες. Δηλαδή, εγώ είχα φτάσει να έχω 40% άντρες, το οποίο ήταν άθλος. Άθλος! Μπορώ να σου πω ότι αυτή την στιγμή, αν δεν είναι 50%, είναι 60% οι άντρες που έρχονται εδώ. Αυτή είναι η μία αλλαγή που είδα εγώ.

Τώρα το είδος των προβλημάτων ? Κοίταξε, αν πάμε στα τελευταία 4-5 χρόνια, ε τα προβλήματα τι είναι βρε συ Παναγιώτη ? Οικονομικά είναι. Και αυτά επιφέρουν αϋπνίες, επιφέρουν καταθλίψεις, επιφέρουν επιθετικότητες … Κοίτα, πάντως έχω το αρχείο και μπορώ να το ψάξω αυτό που λες. Ποιος είναι ο μέσος όρος των προβλημάτων στην δεκαετία 2005-2015, με την δεκαετία την προηγούμενη. Αν και εγώ θα το έκανα με 2 δεκαετίες διαφορά, γιατί δεν φαίνεται η διαφορά με μία. ‘Αλλα είναι πολύ ενδιαφέρουσα ερώτηση.


- Τι γνώμη έχετε για την σημασία των Συνηθειών (Habits) που έχει κάποιος ?

- Μα αυτό που λέμε Χαρακτήρας, που νομίζει ο κόσμος ότι είναι κάτι κληρονομικό, είναι πως εγώ κωδικοποιώ το σύνολο των Συνηθειών σου. Οι συνήθειες είναι αυτές που καθορίζουν τον Χαρακτήρα. Οι Συνήθειες δεν αλλάζουν εύκολα. Οι Συνήθειες δεν αλλάζουν καθόλου εύκολα.

Η λέξη Χαρακτήρας βγήκε μέσα άπο την ανάγκη των ανθρώπων να μπορούν να προβλέψουν τον εαυτό τους και τον άλλον. Για να μπορώ να προβλέψω λοιπόν εγώ τον εαυτό μου, χρειάζεται να έχω βάλει τις συνήθειες μου σε ένα κουτί, που σημαίνει “Γιώργο μην πας εκεί θα σκυλοβαρεθείς” , που και αυτό είναι η Αυτογνωσία. Αυτό είναι το ένα.

Άπο την άλλη, βρίσκω τις συνήθειες που έχει ο Παναγιώτης και τότε μπορώ και τον προβλέπω. Τώρα, αν σε όλες αυτές τις Συνήθειες βάλω μία ταμπέλα και πω “ Καλοπροαίρετος, επιπόλαιος κτλ “, αυτά είναι δικοί μας τίτλοι.

- Έχετε να πείτε κάτι για το “Comfort zone” ? Πολλοί λένε ότι μόνο όταν βγούμε άπο την “Ζώνη που νιώθουμε άνετα”, όταν ξεβολευόμαστε δηλαδή,  γίνονται οι πραγματικές αλλαγές.

-   Ξέρεις τι γίνεται ? Πολλές φορές οι επιστήμονες στήνουν έρευνες που κοστίζουν και πάρα πολλά λεφτά, για να ανακαλύψουνε αυτό που ο καθημερινός άνθρωπος το ξέρει.

Εγώ θα μιλήσω για το πιό απλό πράγμα. Οι άνθρωποι, έχουμε ανάγκες. Άπο ανάγκες επιβίωσης μέχρι ανάγκες ασφάλειας κτλ. Αυτές υλοποιούνται με το να γίνονται υλικές ανάγκες ( Να φάω, να πιώ κτλ , γίνονται και πρακτικές ανάγκες ( Να έχω αυτοκίνητο …)

Έχουμε όμως και 26 Συναισθηματικές ανάγκες. Και εκεί αρχίζει και παίζει το παιχνίδι. Γιατί εάν στις βασικές σου συναισθηματικές ανάγκες, κλείσεις την πόρτα, έχεις ανοίξει την πόρτα για να Καταθλίβεσαι.

- Τι έχετε να πείτε πάνω στο θέμα της αγάπης προς τον εαυτό μας (Self love) ?

- Εγώ πάνω σε αυτό έχω μία άλλη άποψη. Ότι ο μόνος λόγος που δεν μπορεί ένας άνθρωπος να αγαπήσει τον εαυτό του, είναι διότι δεν έχει καταλάβει την διαφορά ανάμεσα στον Εαυτό του και τον Οργανισμό του.

Αυτοί οι δύο έχουν έναν συνεχή διάλογο. Γιατί ο οργανισμός θέλει τις ανάγκες του να είναι καλυμένες, τα συναισθήματά του να λαμβάνονται υπόψιν… αυτά είναι! Ο εαυτός όμως θέλει την καλή γνώμη των γύρω και τραβάει άλλους δρόμους. Οπότε εκεί ως ένα σημείο ο φουκαράς ο Οργανισμός, συνεχίζει και κάποια στιγμή του χτυπάει μία Ημικρανία και του λέει “ Ρε μάγκα, εγώ πόσο καιρό θα κολυμπάω ανάποδα στο ρεύμα ? Σολωμός είμαι ?! “ Αν το πάρει ο εαυτός το μήνυμα έχει καλώς, αν δεν το πάρει, μετά έρχονται οι γιατροί… Τόσο απλά.

Για να αγαπήσει λοιπόν κάποιος τον εαυτό του, χρειάζεται να συμφιλιωθούν ο Οργανισμός με τον Εαυτό και να μην έχουνε συνέχεια πόλεμο.


Να μην του λέει ο άλλος : “ Πως ξυρίζεσαι έτσι?” “ Βιάζομαι” …. Μεταξύ τους αυτό, έτσι ? Μέχρι να γίνουνε φίλοι. Μόλις γίνουν φίλοι, τον έχεις αγαπήσει αυτόματα τον εαυτό σου. Αν δεν πάρεις χαμπάρι οτι γίνεται αυτός ο εσωτερικός διάλογος, δεν υπάρχει περίπτωση να αγαπήσεις τον εαυτό σου.

- Κλείνοντας, πείτε μου δύο λόγια για την συνάντησή σας με τον Milton Erickson.
( Σημείωση : Ο Milton Erickson θεωρείται ο πατέρας της θεραπευτικής Ύπνωσης και θεωρείται ο καλύτερος που έχει περάσει, έχοντας επηρεάσει με τις ιδεές του όσο λίγοι τον χώρο της Ψυχολογίας

- Εγώ ήμουν στην Ινδιάνα των ΗΠΑ. Ο Erickson ήταν στον Φοίνιξ της Αριζόνας, 4μιση ώρες με το αεροπλάνο. Έχω πενιχρά χρήματα,γιατί είμαι φοιτητής, άλλα έχω μαζέψει ώστε να κάνω το Σεμινάριο 2 φορές. ( Έκανε 1 Σεμινάριο Δευτέρα-Παρασκευή). Εγώ ήθελα να πάω 2 Σεμινάρια. Και για να τα καταφέρω, είχα βρεί κατάλημα στην εκεί ΧΑΝ (Στην YMCA). ‘Εχω μετρημένα τα λεφτά μου, πηγαίνω στην ΧΑΝ, αφήνω τις βαλίτσες μου και συνειδητοποιώ ότι είχα μπει σε ένα άντρο άπο Αδελφές! Μα όλοι!

Πηγαίνω λοιπόν στο σπίτι του Erickson, όπου εκεί ήταν η κυρία Bety, η γυναίκα του, που κανόνιζε τις Εγγραφές. Και κάποια στιγμή της λέω “ Ξέρετε, είμαι άπο την Ελλάδα, μήπως μπορώ να δω δόκτορ Erickson ? “

Με πηγαίνει λοιπόν στον δόκτορ Erickson, ο οποίος δόκτορ Erickson είναι καθισμένος σε ένα αναπηρικό καροτσάκι, πίσω άπο ένα γραφείο και έχει ένα γυάλινο βαρίδιο για κρατάει τα χαρτιά. Λοιπόν, πάω και του λέω “ Doctor Erickson, κοιτάξτε… Είχα υπολογίσει…” Και του τα είπα όλα ! “ Και στην YMCA…” Χαμογέλασε…..

Λέει “ Καταλαβαίνω παιδί μου. Έχουμε μία καλή κυρία έδω πέρα, θα μείνεις εκεί… Μπορεί να σου κοστίσει λίγο παραπάνω…” Του λέω,μιάς και είμαι εκεί  “ Έχω κάνει πολλά Σεμινάρια Ύπνωσης. Έχω καταφέρει να βοηθήσω ανθρώπους να υπνωτιστούν, εγώ δεν έχω υπνωτιστεί ποτέ.”

Πρόσεξε τώρα !

“ Εσύ είσαι άπο την Αθήνα….Ελλάδα….. Δεν έχεις λεφτά… για να τα βγάλεις πέρα αυτές τις μέρες… Για αυτό….. θα πληρώσεις το 50% …. Άλλα δεν δικαιούσαι να είσαι υπνωτισμένος πάνω άπο το 50% της ώρας …. “

Παναγιώτη, όταν έφυγα, δεν ήξερα που πάταγα! 

( Περισσότερα για τον Erickson, μπορείτε να βρείτε στο παρακάτω βιβλίο του κ. Πιντερή με τίτλο "Μία μικρή αλλαγή φέρνει μία μεγάλη" ) 




Μπορείτε να βρείτε περισσότερα για τον κ. Γιώργο Πιντέρη :

1) Μέσα άπο τα βιβλία του : http://www.protoporia.gr/advanced_search_result.php?search_in_description=0&keywords=%CF%80%CE%B9%CE%BD%CF%84%CE%B5%CF%81%CE%B7%CF%82&Submit=%CE%91%CE%BD%CE%B1%CE%B6%CE%AE%CF%84%CE%B7%CF%83%CE%B7

2) Στην σελίδα του στο Facebook : https://www.facebook.com/pinteris?fref=ts

 

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου